luni, 1 iunie 2009

Transfagarasan

Cu asta voi incepe lunga mea lista de locuri demne de vazut in lume. Dar o luam din aproape in aproape pana ajungem foarte departe. Prima destinatie: Varful Romaniei - Transfagarasanul.

A nu se intelege ca Transfagarasanul este cel mai inalt drum din Romania. Cel mai inalt drum romanesc este Transalpina (Novaci ==> Sebes) care depaseste cu aproximativ 100 m inaltimea Transfagarasanului. Dar am ales Transfagarasanul pentru ca este un traseu mai mediatizat si mai intretinut. Revenind la oile noastre.... Transfagarasanul (adica drumul care traverseaza muntii Fagaras) strabate Carpatii printre cele mai inalte doua varfuri muntoase din tara (Moldoveanu si Negoiu pentru ascultatorii de manele).
Mergand de la Sibiu la Pitesti drumul face legatura intre Transilvania si Muntenia urcand pana la 2034 de metri altitudine. Daca mergeti acolo o sa aveti ocazia sa va intalniti cu diversi pasionati gen ciclisti, motociclisti, conducatori auto sau chiar drumeti care sunt acolo sa traverseze macar o data in viata aceasta minune ceausista. Traseul este presarat cu numeroase apeducte si tuneluri aici fiind situat si cel mai lung tunel de pe teritoriul Romaniei (884 m lungime). Pe parcursul traseului aveti si diverse locuri de cazare desi recomandabil este sa mergeti cu cortul (si cu o gagica si cu o sticla de rachiu pentru ca e frig). Cel mai obiectiv turistic de pe traseu este, in apropierea satului Arefu, Fortareata Poienari, castel care a fost locuit de Vlad Tepes. Zona este prevazuta cu parcare si poteca pana la ruine.
Istoria drumului este oarecum controversata unii spunand ca Ceausescu a construit drumul pentru a surclasa Transalpina care e construit de regele Carol al II-lea, altii spun ca scopul acestui drum este strict strategic intentionat sa previna o eventuala invazie cum vazuse Ceausescu in al 2-lea razboi mondial la cehoslovaci, ajutand la mobilizarea trupelor peste Muntii Carpati. Daca va intereseaza si cateva cifre, la construirea drumului, in special in partea de nord a acestuia, s-au folosit circa 6000 de tone de dinamita.
Oricare ar fi adevarul la ora actuala prea putin mai conteaza. Astea erau doar scopuri avute in vedere la momentul construirii, in 1970 - 1974. Eu nu pot decat sa vi-l recomand pentru urmatorul concediu. Si ca sa va faceti o idee despre ce o sa gasiti acolo uitati-va la filmuletul de mai jos.